Geen commercialisering van de zorg

 

 

Er is een grote druk om de zorg te commercialiseren.

Dit staat haaks op "het goede leven"

 

De kern van het probleem is dat zorg mensenwerk is. Wanneer winstmaximalisatie de drijvende kracht wordt, dreigt de menselijke dimensie verloren te gaan. Het debat gaat dus niet alleen over efficiëntie, maar vooral over waarden: willen we dat gezondheid een recht blijft of een marktproduct wordt?

 

 

De belangrijkste problemen op een rijtje:

 

1 - Ongelijkheid in toegang tot zorg

Mensen met hogere inkomens kunnen zich betere of snellere zorg veroorloven.

Lagere inkomensgroepen lopen risico op slechtere of vertraagde zorg.

 

2 - Kwaliteitsverlies door kostenbesparing

Winstmaximalisatie leidt tot bezuinigingen op personeel, infrastructuur en behandelingen.

Voorbeelden uit Europa tonen dat lagere personeelsbezetting direct samenhangt met hogere sterftecijfers.

 

3 - Prioriteit voor winstgevende behandelingen

Zorgaanbieders zullen kiezen voor lucratieve ingrepen of technologieën, waardoor noodzakelijke maar minder winstgevende zorg (bv. chronische of geestelijke gezondheidszorg) onder druk komt te staan.

 

4 - Personeelsproblemen en werkdruk

Lagere bezetting en inzet van minder gekwalificeerd personeel om kosten te drukken.

Dit vergroot de werkdruk en vermindert de kwaliteit van de zorg.

 

5 - Kortetermijndenken door investeerders

Internationale investeerders en commerciële bedrijven focussen op rendement. Dit leidt tot onvoldoende aandacht voor lange termijn kwaliteit en duurzaamheid van zorgsystemen.

 

6 – Zorg wordt gereduceerd tot een “product”

De relatie tussen patiënt en zorgverlener verandert: zorg wordt gezien als een markttransactie. De menselijke dimensie van zorg wordt aldus ondermijnd.